MCTgoesUSA

Vorig weekend ben ik teruggekomen van een deugddoende vakantie naar San Francisco. De reis was georganiseerd door mijn school, Hogeschool West-Vlaanderen en Seauton. We zijn er een weekje geweest om de omgeving te ontdekken en enkele bedrijfsbezoeken te doen.

MCT goes USA logo

San Francisco is een vrij Europese stad. De cultuurschok was dus niet groot of zelfs onbestaande. Het aantal dikke Amerikanen viel serieus tegen naar mijn verwachtingen. Wel had ik niet verwacht dat er zoveel Aziaten geëmigreerd zijn naar San Francisco.

Ons hostel was ideaal gelegen in de buurt van Union Square, zowat het hartje van San Francisco. De eerste dag hebben we een rondleiding gehad doorheen de stad. De Golden Gate bridge zijn we afgewandeld. Het is een indrukwekkend bouwwerk dat het hele jaar door onderhoud vereist. De Victoriaans huisjes bekend uit Full House hebben we gezien. Maar zonder gids zou je het bijna niet weten dat het die huisjes waren.

Huisje bekend uit de serie Full House

De tweede dag zijn we naar Yosemite National Park gereden. Dat ligt op drie uurtjes van San Francisco. Indrukwekkend en groot park. Alleen viel het Mirror Lake wat tegen. Op de foto leek dit een groot meer te zijn. Alles is verbazend groot en de afstanden lang, en dan verwacht je automatisch meer. We hadden de pech dat het water erg laag stond waardoor het meer nog kleiner leek dan normaal.

De derde dag hebben we gebruncht. Een verrassing van onze reisorganisator Seauton. Daarna hebben we de Californische wijnstreek Napa bezocht waar we de mogelijkheid kregen om wijn te gaan proeven. ’s Avonds hebben we een NBA-wedstrijd bijgewoond. De San Francisco Warriors wonnen en dat kon alleen maar liggen aan onze supportering! Er was veel spektakel tijdens de vele pauzes in de match. Mascottes die tegen elkaar vochten in een snel opgezette ring. Plots vielen softwarepakketjes van een antivirus programma naar beneden die je alleen kon grijpen vanaf de beter betaalde plaatsen.

’s Maandags hadden we onze eerste bedrijfsbezoeken aan Cisco en Apple. Cisco gaf ons wat informatie over de nieuwe versie van Packet Tracer en over een netwerksite van hun. Apple kon maar door een beperkte groep bezocht worden. Daar was ik niet bij. Degene die wilden konden wel naar de Apple Store bij Apple zelf gaan. Daar zijn een serieus aantal iPhones over de toonbank gegaan.

De volgende dag stond Adobe op het programma. De presentaties daar waren erg boeiend. After Effects en Flex zijn vooral aan bod gekomen. Maar ik mag er niet veel over verklappen aangezien we een non-disclosure hebben moeten ondertekenen. Tegen de avond hebben we het AT&T Stadion bezocht. Hier wordt baseball gespeeld vlak aan het water. De architect heeft een moeilijke taak gehad dit veld op zo’n klein stukje grond te krijgen. Hij moest ook rekening houden dat de stad niet al te veel overlast zou hebben.

De donderdag zijn we naar Alcatraz gegaan. Vanaf pier 33 neem je de veerboot en op het eiland word je verwelkomd door een Park Ranger. Daarna kan je op eigen houtje naar boven klauteren. Boven gekomen krijg je in het gevangeniscomplex een audiogids. In de Engelse versie - Nederlandse versie was er ook maar die nam bijna niemand van ons - leiden enkele cipiers en oud-gevangen je rond door de ruimtes. Deze audiogids is een van de beste gidsen die ik ooit gehad heb. Bij de vertelling over de ontsnapping van drie gevangen ging het haar op mijn rug zelfs even rechtop staan.

De laatste dag bezochten we EA. Zij wisten ons te teasen met het spel Dead Space. Ook hier hebben we een non-disclosure getekend. In de store kregen we de kans om voor een wel erg bescheiden prijsje EA games te kopen. Enkel PC-games wegens de zone restricties bij sommige consolegames. Als laatste bezoek hadden we Stanford University. Dit is een universiteit vergelijkbaar in grootte met een kleine stad. Een studentenkot is daar een villa. Iedereen van ons zou er willen blijven, jammer dat het inschrijvingsgeld er naar is ook natuurlijk.

De vrijdag moesten we om 3u45 op om te vertrekken richting België. De vluchten zijn goed meegevallen ondanks de lange duur.

Enkelen hebben het geriskeerd om een doosje wijn mee te brengen naar België. De meesten zijn door de douane geraakt zonder problemen. Ook de meeste iPhones zijn binnen geraakt zonder problemen.

Dank aan de mensen die naast me zaten op het vliegtuig om het telkens voor zo’n zes uur (tussen San Francisco en New York) en acht uur (tussen New York en Brussel) uit te houden met me. Ook dank aan Stijn en de kamergenoten, de vele anderen en de organisatoren natuurlijk!