Toekomstblik op marktaandeel browsers

De informatie in dit artikel is mogelijk verouderd.

2006 is een bewogen jaar geweest voor de browser wereld. Eerst hadden we Opera Software die in juli versie 9 van zijn browser uitbracht. Opera nam hiermee een grote sprong vooruit qua functionaliteiten (denk maar aan rich text bewerken). Een tijd later kwam Microsoft met de lang gewenste upgrade voor Internet Explorer. Ook hier zijn enorme vooruitgangen geboekt. IE hinkt nog steeds achterop op het vlak van ondersteuning van standaarden, maar — het moet gezegd — er is knap werk geleverd. Ook Mozilla kon niet achterblijven en bracht een update uit voor de Firefox browser.

Niemand weet hoe de toekomst er uit ziet, sommigen voorspellen dat we nog lang met IE 6 in ons maag zullen zitten anderen denken dat Firefox zijn marktaandeel zal zien blijven groeien. En sommigen hopen, net als ik, dat Opera een grote doorbraak zal maken. Ik denk dat de browser oorlog nog een tijdje zal woeden zonder veel spectaculaire wendingen te maken.

IE7 zal ongetwijfeld een pijlsnelle groei kennen. Meeste gebruikers zijn zich er tegenwoordig van bewust dat updates goed zijn voor hun systeem. IE7 zal in de Windows Update staan en zo heel erg snel aangenomen worden. Gebruikers die nog met Windows 98 of 2000 werken en zich van de update politiek bewust zijn zullen waarschijnlijk IE6 nog even gebruiken tot ze een nieuwe computer kopen met een Windows Vista of XP met IE7 voorgeïnstalleerd. Dan heb je de koppigaards, werknemers die gebonden zijn aan de policy van hun IT-dienst en de mensen die geen notie hebben van de update politiek. Zij zullen verder blijven surfen met hun IE6, IE5.5 en zelfs IE5. Deze laatste 2 browsers geef ik niet erg lang meer te leven.

Voor Firefox vrees ik een stagnering in de groei van het marktaandeel en misschien zelfs een daling. Firefox zal niet meer opvallen bij gewone gebruikers door de pop-up blocker, het zoekveld en de tabs, want IE7 bevat die ook. Standaarden waren al moeilijk te verkopen aan webdevelopers een paar jaar terug, gebruikers zullen hier zeker geen oor naar hebben, gewoonweg omdat ze er niks van snappen (tinternet is toch tinternet?). Zichzelf respecterende webdevelopers zullen blijven bij Firefox. Maar we mogen Google niet vergeten. Google probeert zijn rivaal Microsoft uit te schakelen, ook op de browser markt (denk maar aan Explorer Destroyer).

Opera die al jaren de rol van underdog speelt zal dit waarschijnlijk nog eventjes blijven doen, zeker op de desktop markt. Op de mobiele markt doet Opera het fantastisch met hun gratis Opera Mini. Via die weg hoopt Opera ook de browsermarkt in te palmen. Håkon Wium Lie de CTO bij Opera deed al wat plannen uit de doeken. Opera wil een systeem ontwikkelen waarbij je met welk device je ook gebruikt in een zelfde omgeving kunt werken. Bijvoorbeeld: Thuis zit je te surfen op je PC, je wordt opgeroepen om ergens te gaan helpen. Op de bus pak je je gsm en hervat de surfsessie die je startte op je desktop PC toen je nog thuis zat. Of Opera zal slagen om zo gebruikers te winnen valt af te wachten en zal zeker afhangen van hoelang dit nog zal duren.

Safari zal op het Mac OS zeker de populairste browser worden/blijven. Hun marktaandeel hangt nu af van het aandeel van Macintosh. Sterke groei door hun browser op het Windows platform te brengen verwachten ze waarschijnlijk niet en terecht. Op Windows zijn er al 2 succesvolle concurrenten. Als laatste probeert KHTML de mobiele markt te veroveren in samenwerking met Nokia.

Iedere browser maker heeft zo zijn strategie. Maar het marktaandeel hangt niet af van de kwaliteit van de browser. Alles hangt af van het populairste OS en webapplicaties van de bedrijven achter de browser.

Microsoft heeft het populairste OS en probeert te concurreren van Google met het Live platform. De opsmuk van IE was qua louter marketting strategie misschien niet eens zo hard nodig maar toch erg slim mijns inzien.

Google is momenteel de sterkste qua web applicaties, denk maar aan de zoekmachine, gmail, writly, youtube, ... Google heeft geen OS en trekt de browsermarkt op met sokken verschillend van kleur. Firefox voor de desktop en Opera op de mobiele markt (denk maar aan de startpagina op Opera mini). Aangezien Google Opera mijdt op de desktop markt (door Opera niet te ondersteunen in hun webapplicaties) kan hier een schoentje gaan wringen.

Macintosch blijft buiten schot en gaat rustig zijn gangetje met de trouwe gebruikers dat het heeft.

Dan hebben we nog Yahoo die het ook niet slecht doet op de web markt, maar zich daar nog een tijdje wil op wil blijven focussen. Zij verbranden hun vingers liever niet aan browsers en ondersteunen in de eerste plaats de populaire browsers.

Ik zie nog niet meteen een winnaar, maar als ik geld had zou ik het op Microsoft plaatsen. Als Micrsoft nog beter zijn best zal gaan doen om standaarden te ondersteunen en meer openheid brengt zoals op de IEBlog, verdienen ze misschien zelfs winnaar te worden. Maar hier ga ik alvast niet op hopen.

Gepost: 28 oktober 2006 23u31 | 1 reacties